نقد و بررسی پهباد DJI Mavic Mini

 

نمایندگی DJI

پهباد تصویر برداری ( هلی شات ) جدید ساخت کمپانی DJI که Mavic Mini نام دارد ؛ یکی از کوچکترین و سبک ترین پهباد های تصویر برداری است که تاکنون ساخته شده است . اما با وجود کوچک و سبک بودن این پهباد ؛ بسیاری از ویژگی ها و امکانات مدل های بزرگتر هنوز در درون این مدل دیده می شوند و این در حالی است که طراحی این پهباد به گونه ای انجام شده است که کاربران در هر سطح حرفه ای ؛ قادر به استفاده از آن باشند .

نمایندگی DJI - تعمیر هلی شات

این پهباد ؛ در حالت جمع شده ؛ به اندازه کف یک دست انسان می باشد و در این حالت ؛ درست هم اندازه یک گوشی تلفن هوشمند می باشد . بنابراین چنین می توان بیان نمود که Mavic Mini از قابلیت حمل و نقل بسیار ساده و آسانی برخوردار می باشد .

سبک وزن بودن این پهباد نیز به هیچ عنوان تصادفی نیست و طراحی آن به طور عمد به نحوی انجام شده است که Mavic Mini وزنی در حدود 249 گرم داشته باشد . در بسیاری از کشور ها ؛ پهباد های تصویر برداری که کمتر از 250 گرم وزن دارند ؛ برای فعالیت و تصویر برداری نیازی به کسب مجوز از مقامات نخواهند داشت و کمپانی DJI با علم به این موضوع ؛ DJI Mavic Mini را به گونه ای طراحی نموده است که برای تصویر برداری با آن نیازی به کسب مجوز نداشته باشید .

نمایندگی DJI - تعمیر هلی شات

دوربین و گیمبال

DJI Mavic Mini دارای یک دوربین با سنسور 2.3/1 اینچی می باشد و قادر است تا تصاویری با کیفیت 2.7K/30p یا 1080/60p را ارایه نماید . در این شرایط ؛ کیفیت تصویر برداری با DJI Mavic Mini در مقایسه با پهباد های بزرگتر ؛ کمی پایین می باشد اما کیفیت 2.7K هنوز هم رزولوشن کافی برای نمایش در بسیاری از دستگاه های پخش پیشرفته را به وجود می آورد . همچنین این دوربین قادر به ارایه عکسهایی با کیفیت 12 مگاپیکسل است و متاسفانه عدم توانایی آن برای ثبت فایل RAW را یکی از نقاط ضعف آن باید به شمار آورد .

این دوربین ؛ به وسیله یک گیمبال موتور دار سه محور در طول زمان فیلمبرداری پشتیبانی می شود و این امر متضمن آن خواهد بود که تصاویر ثبت شده از ثبات کامل برخوردار بوده و کاملا بدون لرزش می باشند .

استفاده از گیمبال سه محور برای یک پهباد تصویر برداری با این حجم و وزن ؛ یک پیشرفت کاملا بزرگ به شمار می آید و این در حالی است که پیش از این و در محصولاتی همچون Spark استفاده از گیمبال 2 محور را شاهد بوده ایم .

اگر چه کیفیت تصویر برداری DJI Mavic Mini قابل رقابت با پهباد اصلی Mavic نمی باشد اما در هر صورت ؛ استفاده از گیمبال سه محور در طول زمان پرواز ؛ ثبات کامل و کافی در تصاویر را به وجود می آورد و در طول زمان ثبت فوتیج های سینمایی این امر موجب می شود تا تصاویری با وضوح و شارپنس عالی را بتوان به دست آورد .

نمایندگی DJI - تعمیر هلی شات

سنسور ها و ایمنی

 

در درون Mavic Mini ویژگی هایی قرار داده شده اند که ایمنی پهباد در طول زمان پرواز را تصمین می کنند . اول از همه آنکه در طراحی این پهباد از فناوری Geofencing استفاده شده است . این فناوری موجب می شود تا پهباد از پرواز در مناطق ممنوعه بر حذر داشته شود . همچنین استفاده از ویژگی AeroScope موجب می شود تا کاربران مجاز ( مسئولان کنترل پرواز پلیس و ... ) قادر باشند تا موقعیت مکانی ؛ ارتفاع ؛ جهت پرواز و طول موج رادیویی هر یک از پهباد های تصویر برداری DJI تشخیص داده و حتی شماره سریال و نام مالک پهباد را به سرعت تشخیص دهند .

همچنین در درون این پهباد ابزار داخلی محدود کننده ارتفاع پرواز و حالت خودکار بازگشت به خانه برای شرایطی طراحی شده است که در طول زمان پرواز باتری آن نزدیک به خالی شدن می باشد .

همچنین پهباد Mavic Mini به سنسور هایی مجهز می باشد که قادر به شناسایی و تشخیص سطح زمین بوده و امکان پرواز پایدار و فرود نرم و آرام را فراهم می آورند .

نمایندگی DJI - تعمیر هلی شات

باتری و طول زمان پرواز

حداکثر طول زمان پرواز با پهباد تصویر برداری ( هلی شات ) Mavic Mini حدود 30 دقیقه می باشد که برای یک پهباد با این ابعاد ؛ یک نکته شگفت آور به شمار می آید و در این رابطه نسبت به مدل  هایی همچون Mavic Air و Spark عملکرد کاملا بهتری را نمایش می دهد . به گفته کمپانی DJI ؛ در اثر کمتر شدن وزن پهباد و استفاده از موتور های کاملا پیشرفته ؛ این عملکرد به وجود آمده است .

نمایندگی DJI - تعمیر هلی شات

ریموت کنترل

ریموت کنترل مخصوص Mavic Mini قادر است تا تلفن هوشمند شما را در درون خود جای دهد . رابط اتصال از طریق وای فای ؛ و ارایه تصویر HD روی صفحه نمایش گوشی هوشمند شما ؛ تجربه یک پرواز بی نظیر را ارایه می دهد .

نمایندگی DJI - تعمیر هلی شات

نرم افزار جدید DJI Fly app

پهباد تصویر برداری Mavic Mini قادر به استفاده از آخرین نرم افزار ساخت کمپانی به نام DJI Fly می باشد .

با استفاده از این نرم افزار ؛ عملیات پرواز و ثبت تصاویر بسیار ساده و آسان شده و به خصوص برای کابران مبتدی ؛ امکانات بیشتری را در اختیار قرار می دهد . در قسمت های مختلف این نرم افزار جدید ؛ حالت ها و راهنمایی های متعددی قرار داده شده اند و گزینه هایی همچون fly in Position برای کنترل خودکار ؛ Sport mode برای کاربران نیمه حرفه ای ، و مود CineSmooth برای تصویر برداری سینمایی از سوی کاربران حرفه ای ؛ در اینجا وجود خواهند داشت . انواع مختلفی از حالت های خودکار همانند مود های پروازی Rocket, Circle, Drone  و Helix ؛ در این پهباد وجود دارند .

نمایندگی DJI - تعمیر هلی شات

قیمت گذاری

پهباد تصویر برداری Mavic Mini از ماه نوامبر در بازار های جهانی عرضه شده است و نسخه استاندارد آن دارای بدنه پهباد ؛ ریموت کنترل , ملخ و باتری اضافه با قیمت 399 دلار می باشد .

 منبع : نمایندگی DJI

مترجم : فرهاد مولایی