معرفی پهباد

الف) پهباد چیست؟ معرفی پهپاد و پرنده های عکاسی

با پیشرفت صنعت هوایی ، دانشمندان توانستند برای اهداف نظامی، امداد رسانی و نقشه برداری نوعی پرندهی هدایت شونده بدون سرنشین طراحی کنند که به راحتی قادر بودند این پرندهها را از فواصل بسیار دور با امواج رادیویی کنترل کنند. به چنین پرندههایی به زبان لاتین Drone گفته میشود و در فارسی همان « پـرنده هـدایت پـذیر از دور» نام گرفت که با تلفیق حروف اول هر یک از این کلمات به عبارت اختصاری پهپاد رسیدند و این کلمه به صورت عمومی مورد استفاده قرار گرفت.

با تغییر کاربری و پایین آوردن هزینهی تولید ، قیمت این پهپادها به حدی کاهش یافت که خرید آن توسط عموم مردم برای مصارف دیگر امکان پذیر گردید و کمکم پای پهپادها به فیلمبرداری از  مجالس عروسی و مهمانیها و جشنها باز شد و با بالا رفتن امنیت پرواز پهپادها ، حتی روند استفاده باز هم گسترش یافت تا جایی که امروزه حتی برخی از شرکتهایی که  فروشگاههای اینترنتی دارند نیز ، برای ارسال کالاهای خود از پهپاد استفاده میکنند.

از طرفی با توجه به هوشمند شدن این پهپادهای جدید و امکانات مطلوبی که در اختیار عکاس و فیلمبردار قرار میدهد،  استقبال عموم از پهپادهای عکاسی کمپانیهای مختلفی اقدام به تولید نمونههای جدیدتر ، قدرتمندتر و تخصصیتر در عکاسی نموده و انواع مختلفی از آن را مانند کوادکوپتر ، هگزاکوپتر و .... ارائه دادند که در ادامه به هر یک از این انواع پرداخته شده و تفاوت آنها را بیان کردهایم.

انواع پهپاد و معرفی نوع کاربری هر یک از آنها:

 عموماً پهپادها را بر اساس تعداد موتورها نام گذاری می‌کنند:

تعداد موتور

نام پهپاد

تک موتوره

سینگل کوپتر

2 موتوره

دوئال کوپتر

3 موتور

تری کوپتر

4 موتور

کوادکوپتر

6 موتوره

هگزاکوپتر

8 موتوره

اکتاکوپتر

(هگزا و اکتا به زبان یونانی است و به ترتیب به معنی 6 و 8 است)

نکته : بدون شک تعداد بیشتر موتور ها باعث ثبات و محکم تر تیکاف (Take of) کردن پهپاد میشود .

عمومیترین

 

Drone  ها در ابعاد های مختلف موجودند برای مثال به اندازه یک کف دست یا بیش از یک متر در یک متر .

بزرگترین پهپاد ها نیز در سبک ترین حالت ممکن ساخته شده اند که یکی از چندین نتایج این عمل افزایش سرعت مانور پهپاد است.

 

برد:

برد پروازی پهپاد ها با یکدیگر متفاوت است چون هریک از شرکت های سازنده این پهپاد ها با کمک سیستم radio-control پهپاد هایی با حداکثر سرعت ساخته اند .

سرعت:

پهپاد ها دارای حداکثر سرعت های مختلف هستند برای مثال کوادکوپتر های موجود در بازار با سرعتی در حدود 30 تا 100 کیلومتر بر ساعت پرواز میکنند . بی شک drone  های پرسرعت تری هم وجود دارد که مربوط به پهپاد های جنگی (جاسوسی) و یا racing است .

رادیو کنترل:

تمامی اعمال و دستورات لازمی که به پهپاد ها داده میشود همه از رادیوکنترل / controller ارسال میشود که مانند کنترل از راه دور در دست شما کار میکند. همه ی این اعمال و دستورات عبارتند از افزایش و کاهش ارتفاع پرواز پهپاد ، فیلم برداری عکس برداری و حتی خود برخواستن و فرود .

شاید براتون سوال شده باشه که این کنترل چجوری کار میکنه و این همه برد داره ! فرکانس های استفاده شده در کنترل های پهپاد ها 2.4 گیگاهرتز است که دقیقا همان فرکانس به کار رفته در دستگاه های دارای wifi است

قابلیت ها:

همه ی ما میدونیم که نود درصد drone ها برای تصویر برداری کارایی دارند مابقی یا برای ارسال محصولات اینترنتی است یا امدادی . سنسور های دوربین های این پرنده های رباتی دارای دقت حداقل 12 تا 24مگاپیکسل و حتی بیشتر است . این دوربین ها میتوانند تصاویر و فیلم ها را با کیفیت های HD ، Full HD و 4K ظبط کنند .

خود پهپاد و یا سوژه مورد نظر برای رسد کردن ممکن است تکان بخورد پس برای جلوگیری از این اتفاق شرکت های سازننده اقدام به نصب سیستم لرزشگیر در این محصولات کرده اند که لغزش پهپاد را به حداکثر رسانده .

نکته: تصاویر و فیلم های ثبت شده توسط drone  ها بر روی کارت های حافظه که داخل خود پهپاد قرار دارد ذخیره میشود .

 باتری و مدت پرواز :

یکی از تاثیرگذارترین مشخصه های پهپاد ها برای خرید حجم ذخیره باتری و مقدار مصرف آن است . در این محصول مقدار مصرفی شارژ باتری بسیار بیشتر از save آن است برای مثال زمان شارژ حدود چند ساعت و مدت زمان پرواز بین 15 تا 40 دقیقه است. (تمامی مثال ها مربوط به کوادکوپتر است)

معمولا باتری هایی که در پهپاد ها استفاده میشود تک سلولی اند اما تعداد سلول به معنی کیفیت باتری نیست بلکه ظرفیت کلی باتری از حاصل ضرب تعداد سلول ها در ظرفیت هرسلول بر حسب میلی آمپر/ساعت به دست می آید .

در بعضی از پهپاد ها باتری قابلیت جداشدن را دارن به همین ترتیب مصرف کننده میتواند با تعویض باتری به مدت زمان دلخواه استفاده برسد .

سایر قابلیت ها

قابلیت live :

یکی از جذاب ترین قابلیت های پهپاد ها قابلیت پخش زنده ی تصاویر است که تنها کافیست تلفن همراه را به دوربین پهپاد connect کرد .

قابلیت RTH (return to home) بازگشت به خانه :

این قابلیت به عنوان یکی از سیستم های محافظتی کار میکند که امکان برخاستن و فرود خودکار را به شما میدهد . عملکرد این ویژگی به اینصورت است که در یک سری مواقع drone  به صورت خودکار با کمک سیستم GPS به مکانی که برای آن تعریف کرده اید میرود .

1: اگر پهپاد از محدوده برد رادیوکنترل خارج  شود راه بازگشت را پیدا میکند و به محل اولیه بازمیگردد .

2: به تشخیص خود پهپاد هنگام اتمام باتری بصورت خودکار اقدام به فرود اظطراری میکند تا متحمل آسیب های احتمالی نشود.

نرم افزارها :

همانند خیلی از وسایل الکترونیکی مثل گوشی موبایل برای پهپاد ها نیز برنامه ها و نرم افزار های مختلف در نظر گرفته شده که به کنترل پرواز و تصویربرداری بسیار کمک میکند.

قابلیتهای پرواز هوشمند :

این قابلیت خیره کننده با پرواز خودکار و کمک به تعقیب سوژه میتواند از زوایای مختلف از هدف مورد نظر تصویر برداری کند .

وسایل همراه پهپاد :

معمولا شرکتهای سازنده پهپاد، بستهای حاوی لوازم جانبی را بههمراه این محصولات ارائه میکنند. در این بستهبندی ملخهای یدکی، گارد محافظ ملخ (برای جلوگیری از اصابت ملخ به اطراف درحین پرواز)، لوازم شارژ، باتری ، کابلهای مورد نیاز و … وجود دارند.

دو نمونه از بهترین پهپاد ها:

 1_ پهپاد مویک پرو پلاتینیوم Mavic Pro platinum

2_ پهپاد فانتوم 4 پرو سفید Phantom 4 Pro White

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - تعمیر پهباد فانتوم 4